سرویس پرداخت در محل چیست و چگونه انجام می شود؟

همانطور که میدانید امروزه خریدهای اینترنتی یا به اصطلاح آنلاین بسیار شایع شده است و مردم به علت دسترسی آسان به اینترنت ، مشغله های کاری و سهولت در یافتن محصول مورد نظر ، خرید اینترنتی را به خرید حضوری و خستگی های بعد از آن ترجیح می دهند. آمار نشان می دهد که روزانه هزاران خرید اینترنتی انجام می شود و به همین دلیل وب سایت ها و اپلیکیشن های مختلفی هم در همین زمینه شروع به فعالیت کرده اند که هرکدام از معایب و مزیت هایی برخوردار هستند.
این تنوع ایجاد شده به این صورت است که مثلا یک جنس با مشخصات ثابت در چندین وب سایت وجود دارد ، در نتیجه به مردم این حق انتخاب را می دهد که کدام سایت امکانات بیشتری ارائه می دهد ، شرایط بهتری دارد و خرید خود را از کجا انجام دهند. یکی از روش های نوین توزیع کالا  و توزیع خرید اینترنتی که برای بسیاری افراد حائز اهمیت است و گاها شرط اصلی آنها برای خرید اینترنتی است ، سرویس پرداخت در محل است.

انواع روش های پرداخت و توزیع خرید اینترنتی

بهتر است پیش از اینکه سرویس پرداخت در محل را توضیح دهیم ، به انواع روش های پرداخت فروشگاه های اینترنتی بپردازیم :
1.پرداخت اینترنتی : این روش پرداخت که از طریق درگاه پرداخت اینترنتی بانک می باشد ، به این صورت است که شما پس از انتخاب کالا مورد نظر و افزودن آن به سبد خرید ، وارد صفحه پرداخت اینترنتی بانک مورد نظر می شوید . در آنجا اطلاعات کارت که شامل : شماره کارت ، رمز دوم ، cvv و تاریخ انقضای کارت می شود را وارد می کنید و پس از پرداخت یک کد پیگیری از طرف بانک دریافت می کنید. این کد درواقع ضمانتی است برای اینکه شما در این سایت واریزی داشته اید.
2.پرداخت از طریق واریز به حساب : این روش هم مانند پرداخت آنلاین است با این تفاوت که به جای استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی ، مبلغ مورد نظر را مستقیما به حساب خود شخص واریز می کنید.
3.پرداخت در محل : در این روش هزینه محصول درب منزل و هنگام دریافت کالا پرداخت می شود.

پرداخت در محل راش پیک

سرویس پرداخت در محل چیست؟پرداخت در محل ، یا همان سرویس پستی CODکه در این سرویس می توانید هزینه سفارش اینترنتی را در هنگام تحویل و درب منزل به مأمور پست تحویل دهید.  این سرویس نوعی تراکنش مالی است که خریدار هزینه محصول را در زمان دریافت آن پرداخت می کند.

پرداخت در محل در چه شرایطی انجام می شود؟

این نوع تبادل تجاری، معمولا توسط شرکت‌های پستی یا شرکت‌های حمل و نقل به مشتریان، ارائه می‌گردد و باعث می‌شود که ریسک تقلب یا دریافت کالای معیوب، کاهش یابد . این پرداخت هزینه می تواند به صورت نقدی یا با استفاده از کارت های اعتباری (دستگاه پوز) باشد و در صورتی که وجه کالا پرداخت نشود ، مامور پست بسته را تحویل نخواهد داد. این روش بیشتر در خرده فروشی و فروشگاه های اینترنتی کاربرد دارد و همانطور که در بالا اشاره کردیم ، یکی از موثر ترین روش ها در جلب اعتماد مشتری و احساس آرامش هنگام خرید است.
در اغلب مواقع ، هزینه ی سرویس COD برعهده ی فروشنده کالاست و معمولا هر فروشگاهی باتوجه به نوع اجناس و قیمت آنها شرایطی را برای نوع ارسال و یا ارسال رایگان قرار میدهد. به طور مثال خرید بالای 100 هزار تومان شامل ارسال رایگان می شوند. برخی دیگر نیز هزینه ارسال را از مشتری دریافت می کنند. اما نوع دیگری نیز وجود دارد که ارسال محصول رایگان می باشد اما اگر بخواهید پرداخت در محل داشته باشید ، هزینه ارسال به عهده خود مشتری خواهد بود.
این روش توزیع خرید اینترنتی هم مانند هر روش دیگری از معایت و مزایایی برخوردار هستند و فروشگاه های اینترنتی پرداخت در محل باید هر دو شرایط را در نظر بگیرند و باتوجه به حفظ منافع خود و مشتریان این روش را انتخاب کنند.

مزایای سرویس پرداخت در محل چیست؟

توزیع خرید اینترنتی با امکان پرداخت در محل فواید بسیاری برای هر دو طرف دارد. به عنوان مثال، اگر خریدار کارت بانکی نداشته باشد ، یا برای کارت بانکی خود رمز دوم نداشته باشد ، که مورد دوم شایع ‌تر است ، می‌تواند با استفاده از روش پرداخت در محل ، اقدام به خرید کالا کند .اما مهم ترین مزایای فروشگاه اینترنتی پرداخت در محل ، جلب اعتماد مشتری است که در نهایت باعث افزایش میزان فروش فروشگاه اینترنتی می شود.
علاوه بر این، اعتبار فروشنده نزد خریدار افزایش می‌یابد ، بنابراین سرویس پرداخت در محل بهترین روش ارسال کالا برای فروشگاه اینترنتی تازه تاسیس و برندهای نوپا است ، زیرا باعث می شود مشتریان به راحتی به فروشگاه اعتماد کنند و خریدهای خود را انجام دهند.

معایب سرویس پرداخت در محل چیست؟

یکی از بزرگترین معایب توزیع خرید اینترنتی به صورت پرداخت در محل ، این است که امکان دارد مشتری جنس را قبول نکند و جنس را مرجوع کند در نتیجه هزینه ارسال و مرجوع کالا به عهده فروشنده خواهد بود و پست فروشگاه اینترنتی مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت. بنابراین، فروشندگانی که این روش حمل و پرداخت را ارائه می‌دهند، قاعدتا ریسک آن را هم می‌پذیرند .
در این حالت، باید نسبت فایده به هزینه را،  برای روش پرداخت در محل، مورد محاسبه و ارزیابی قرار داد . معمولا فایده‌ی روش پرداخت در محل، از هزینه‌ی آن بیشتر است ؛ زیرا معمولا افزایشی که در حجم فروش و سود فروشنده ایجاد می‌شود، بسیار بیشتر از هزینه‌ی سفارش‌های مرجوع شده می باشد.
یکی دیگر از معایب این روش ، محدودیت های جغرافیایی آن است ، به این معنی که بعضی فروشگاه های اینترنتی پرداخت در محل این روش را تنها برای خریدارانی که در همان شهر هستند امکان پذیر کرده اند. به طور مثال ، امکان پرداخت درب محل تنها برای خریدارانی که در تهران هستند وجود دارد. خود این مسئله باعث می شود مشتریان شهرهای دیگر از خرید خود منصرف شوند.

 سرویس پرداخت در محل راش پیک

چه شرکت هایی سرویس پرداخت در محل را ارائه میدهند؟

همانطور که در مقاله بهترین روش ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی مشاهده کردید ، برخی از شرکت های پستی یا شرکت های واسط پستی که با فروشگاه های اینترنتی همکاری می کنند ، امکان پرداخت در محل را برای مشتریان فراهم می کنند. از جمله این شرکت ها می توان به : پرداخت در محل تیپاکس ، راش پیک ، الو پیک ، اسنپ باکس ، پیک موتوری و پرداخت در محل پست اشاره کرد. هرکدام از این شرکت ها شرایط منحصر به فرد خود را دارند و طبق قوانین خود عمل می کنند.
همانطور که پیش تر اشاره کردیم ، سرویس پرداخت در محل شرایط و قوانین خاص خود را برای فروشگاه ها دارد از جمله : کارمزد شرکت ، نحوه پرداخت هزینه شرکت واسط پستی به فروشگاه و شرایط مرجوعی کالا . بنابراین اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید حتما در انتخاب نوع پست فروشگاه اینترنتی دقت لازم را داشته باشید .برای اینکه راحت تر بتوانید پست فروشگاه اینترنتی خود را انتخاب کنید ، در ادامه به بررسی هریک از آن عوامل می پردازیم !

  • کارمزد : برخی از شرکت ها برای اینکه پرداخت در محل داشته باشند ، مبلغی از هزینه را به عنوان کارمزد دریافت می کنند. مثلا راش پیک یک درصد مبلغ کالا را به عنوان کارمزد دریافت می کنند اما شرکت های واسط پستی مانند صدر ، اکثرا بین 2 تا 5 درصد کارمزد میگیرند.
  • هزینه برگشتی : همانطور که در قسمت معایب پرداخت در محل اشاره شد ، اگر مشتری بسته را به هر دلیلی تحویل نگیرد و محصول مرجوع شود ، هزینه برگشت و مرجوع کالا به عهده فروشنده می باشد. راش پیک هیچ هزینه ای به عنوان مرجوع کالا دریافت نمی کند و فقط یکبار هزینه ارسال ( نه هزار تومان ) از فروشگاه اینترنتی میگیرد. پست کمتر از هزینه ارسال را دریافت می کند مثلا زمانی که هزینه ارسال کالا 8 هزار تومان باشد ، اگر محصول مرجوع شود هزینه پست 7 هزار تومان می شود که درواقع به این نوع هزینه برگشتی ، تخفیف هزینه ارسال COD میگویند که حدود 3 درصد مبلغ ارسال کالا است. این در صورتی است که الو پیک و اسنپ علاوه بر هزینه ارسالی ، مبلغ دیگری هم برای برگشت کالا دریافت می کنند.
  • نحوه پرداخت هزینه : شیوه کار راش پیک به این صورت است که یک شنبه و چهار شنبه هر هفته هزینه کالا را به حساب فروشگاه اینترنتی واریز می کند. پست حدودا بین 7 تا 14 روز بعد از توزیع کالا هزینه آن را به حساب فروشگاه پرداخت می کند، یعنی بعد از اینکه محصول توزیع شد و تایید آن را دریافت کرد از یک شنبه تا چهارشنبه هزینه را واریز می کند. اسنپ و الو پیک نیز همان روز هزینه کالا را به حساب فروشگاه اینترنتی پرداخت می کنند.

در آخر برای جمع بندی می توان اینطور گفت که :
راش پیک هیچ هزینه ای در قالب هزینه برگشتی دریافت نمی کند و مبلغ کالا را روز یک شنبه یا چهارشنبه هر هفته واریز می کند علاوه بر اینکه هیچ گونه کارمزدی هم دریافت نمی کند.
پست هم کارمزدی ندارد و در موارد مرجوعی تخفیف هزینه ارسال COD نیز به صاحب فروشگاه می دهد اما پرداخت هزینه آن بین یک تا دو هفته بعد از توزیع محصول است.
اسنپ و الو پیک علاوه بر هزینه ارسال ، مبلغ دیگری نیز برای مرجوع کردن کالا از فروشنده دریافت می کنند ، اما هیچ گونه کارمزدی ندارند و همان روز پرداخت هزینه را انجام میدهند.

امیدواریم توانسته باشیم سرویس پرداخت در محل را به طور کامل بیان کرده باشیم زیرا این روش یکی از استراتژی های افزایش فروش اینترنتی است. اما در نهایت این شما هستید که تصمیم میگیرید چه روشی را برای ارسال کالا خود انتخاب کنید و بتوانید باعث جلب اعتماد مشتریان جدید شوید.

سرویس پرداخت در محل چیست و چگونه انجام می شود؟
Scroll to top