بهترین روش ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی چیست ؟

باتوجه به گسترش دسترسی افراد به اینترنت و بخصوص پلتفرم اینستاگرام ، تعداد فروشگاه های اینترنتی در حال افزایش است و خرید های اینترنتی در بین مردم همه گیر شده است و محبوبیت زیادی پیدا کرده است ، زیرا بسیاری از مردم ترجیح میدهند با خرید از فروشگاه های اینترنتی در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنند . اما یکی از مسائلی که همیشه در مورد خریدهای اینترنتی مورد بحث بوده ، ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی و حمل و نقل فروشگاه های اینترنتی و پخش مویرگی است.
نحوه ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی و مشکلاتی که گاهی اوقات در خصوص هزینه و زمان ارسال آن پیش می آید ، دلیلی شده است تا برخی مشتریان اعتماد خود را از دست بدهند و از خرید انلاین صرف نظر کنند. برای حل این مشکل ، شرکت ها و موسسات مختلف خدماتی را در جهت ارسال ارزان کالا و در بازه های زمانی مشخص ارائه داده اند . بنابراین امروزه روش های متعددی برای ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی  و پست فروشگاه اینترنتی وجود دارد و هرکدام از شرایط خاصی برخوردارند که مشتریان و فروشگاه های اینترنتی باتوجه به نوع محصول و زمان ارسال آن می توانند یکی از روش های زیر را انتخاب کنند.

1.سیستم پرداخت در محل پست : شرکت پست قدیمی ترین شرکت توزیع مرسولات فروشگاههای اینترنتی و سایر اقلام است ، این شرکت خدمات مختلفی را در خصوص ارسال کالا برای فروشگاه اینترنتی ارائه می دهد از جمله : پست پیشتاز و پیک شهری . نحوه کارکردن پست با فروشگاه های اینترنتی به صورت قراردادی است و داشتن نماد برای فروشگاه اینترنتی الزامی است. مامور پست بسته را از فروشگاه تحویل میگیرد و پول را از مشتری دریافت میکند. پست محدودیتی در تعداد ارسال محصولات ندارد. در صورت عدم دسترسي به شخص گيرنده در نشاني هاي مراكز دولتي، نظامي، اموزشي و با مجتمع هاي مسكوني، مرسوله به دبيرخانه و يا نماينده تعيين شده تحويل مي گردد. زمانه تحویل مرسوله به اداراه پست 7 صبح تا 2 بعد از ظهر میباشد.
قابل ذکر است که در صورتی که امکان مراجعه شخص به دفاتر پستی وجود نداشته باشد پست با ارایه خدمات جمع اوری در محل با پرداخت هزینه 300 هزار تومان به صورت اشتراک ماهانه بدون محدودیت در تعداد و میزان بسته این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا مرسولات خود ارسال کنید.
به طور مثال اگر شما یک بسته 400 گرمی داشته باشید و بخواهید از طریق پست بسته خود را به صورت شهری یعنی در داخل شهر خود ارسال کنید 2 نوع سرویس براش شما فراهم است : ویژه ، پیشتاز. در ادامه هردو روش را قیاس میکنیم تا راحت تر بتوانید تصمیم بگیرید که کدام سرویس برای شما مناسب تر است:

پست ویژه: این سرویس پستی سریع‌ترین و در عین حال گران ترین سرویس شرکت ملی پست ایران برای حمل کالا است که از طریق مراجعه به باجه های پستی امکان پذیر است. شرکت ملی پست ایران موظف است که پس از دریافت مرسوله با توجه به درخواست مشتری، آن را حداکثر تا ساعت ۲۲ همان روز، یا فردای آن روز ساعت ۱۰ صبح، به مشتری برساند.در این مورد امکان استفاده از سیستم پرداخت در منزل وجود ندارد. به عنوان مثال، هزینه ارسال یک بسته 400گرمی از تهران به مشهد در صورت استفاده از پست ویژه  45هزار تومان در حالی هنگام استفاده از پست پیشتاز قیمت 13هزار تومان محاسبه می شود.

پست پیشتاز:در مواردی که سرعت ارسال محصول به دست مشتری از اهمیت زیادی برخوردار باشد میتوانید از پست پیشتاز استفاده کنید. زمان ارسال پست پیشتاز برای مرسولات شهری و درون استانی یک روز و برای مراکز استان ها و سایر شهرستان ها 2 الی 5 روز میباشد. برای استفاده از این سرویس باید محصول خود را تا قبل از ساعت 11 صبح به اداره پست تحویل دهید.همچنین امکان ارسال محصولات حداکثر تا وزن 30کیلوگرم  با ابعاد حدودا طول و عرض یک متربا پست پیشتاز وجود دارد. نرخ محاسبه شده در میزان هزینه ارسال به وزن کالا و شهر مقصد بستگی دارد. طور مثال هزینه ارسال یک بسته به وزن 400گرم در تهران مقدار 10هزارتومان واز تهران به مشهد 13 هزار تومان  محاسبه می شود  درحالی که هزینه ارسال بسته به وزن 1 کیلوگرم در تهران 14 هزارتومان  و از تهران به مشهد 18 هزار تومان می باشد .

لازم به ذکر است که ،پست سفارشی ازخرداد سال 1400  به طور کلی از دستور کار اداره پست حذف گردید .

• شرکت واسط پستی : برخی از شرکت های واسط پستی نیز هستند که زیر نظر پست فعالیت می کنند با این تفاوت که خدمات درب به درب را ارائه می دهند به این ترتیب که دیگر نیازی نیست برای تحویل محصول خود تا اداره پست بروید. اما تمام سرویس های پستی مانند پست پیشتاز را نیز انجام میدهند. یکی از این شرکت های واسط پستی ، پست فروشگاه اینترتی صدر نام دارد و چندین سال است که در این زمینه مشغول به فعالیت است . از دیگر مزیت های صدر می توان به امکان پرداخت در محل و پیگیری آنلاین محصول اشاره کرد .

2.ارسال از طریق باجه پستی : دفاتر پیشخوان دولت گزینه بعدی ارسال محصولات هستند. شیوه کار آنها به این صورت است که خود شخص باید بسته را به اداره پست یا دفتر پیشخوان ببرد ، در آنجا لفاف و بسته بندی محصول انجام میشود و جهت تهیه تمبر، هزینه و نرخ پستی اعلام می شود و پیش از ارسال هزینه آن باید تسویه شود . هزینه ارسال محصول نیز با توجه به وزن آن تعیین می شود. برای ارسال محصولات از طریق باجه پستی ، نیازی به عقد قرارداد برای فروشگاه ها وجود ندارد. از این نوع ارسال همچنین برای ارسال محصولات به شهرهای دیگر نیز میتوان استفاده کرد.
در حال حاضر مرسولات قبول شده در تهران و مراكز استانها به مقصد مراكزاستانها و بيش از يكصد شهر ديگر ظرف مدت 24 ساعت به گيرندگان تحويل مي گردد . حداكثر زمان تحويل يك مرسوله پيشتاز درون شهري به گيرنده 12ساعت و براي شهرستانها 24 تا 48ساعت است . فرستنده براي اطمينان خاطر از تحويل مرسوله به گيرنده مي تواند از پست پيشتاز دو قبضه استفاده كند . در اين سرويس هنگام دريافت مرسوله ازفرستنده قبض دوم به مرسوله پيوست و هنگام تحويل مرسوله قبض مذكور توسط گيرنده امضا شده و توسط پست پيشتاز به آدرس فرستنده عودت مي گردد .

3. ارسال از طریق تیپاکس : تیپاکس برای ارائه خدمات بهتر، گزینه های متععدی از جمله ارسال زمینی ، هوایی و بین المللی برای ارسال در نظر گرفته است و نیازی به قرارداد با فروشگاه ها ندارد. از دیگر خدمات تیپاکس می توان به خدمات ویژه بسته بندی و پرداخت در محل تیپاکس اشاره کرد. زمان ارسال کالا زمینی برای فروشگاه اینترنتی 24 تا 72 ساعت است . نوع ارسال تیپاکس درب به درب است و امکان ارسال به شهرهای مختلف نیز وجود دارد اما هزینه ارسال آن بیشتر از پست است . ارسال های زمینی توسط کامیون انجام می شود و جدیدا امکان پیگیری آنلاین نیز فراهم شده است. اکسپرس هوایی سریع ترین و البته گران ترین روش ارسال است و محصول ظرف مدت 24 ساعت به مقصد میرسد. اکسپرس بین المللی سریعترین راه ارسال بسته به خارج از کشور است و بسته مورد نظر طی 5 روز کاری تحویل داده می شود. قابلیت پیگیری آنلاین نیز فراهم است.
به طور مثال : هزینه ارسال درب به درب بسته ای تا وزن 1 کیلوگرم برای داخل شهر تهران ( مبدا و مقصد در تهران ) ، حدودا  21 هزار تومان می شود و کالا نیز همون روز ارسال می گردد. اگر وزن بسته بیش از یک کیلوگرم باشد ، باتوجه به وزن آن کمی به قیمت پایه 20 هزار تومان اضافه می شود مثلا هزینه ارسال بسته 3 کیلوگرمی حدودا 23 هزار تومان می شود. هزینه برگشت نیز 15ام یا 30 ام هر ماه واریز می شود و متناسب با مبلغ دریافتی ، 1 تا 2 درصد هزینه کارمزد کسر می شود.
به طور کلی تیپاکس برای اجناس گران قیمت و بسته های سنگین بهتر است زیرا وقتی مشتری جنس گران قیمتی را خریداری می کند ، اولویت او ارسال سریع محصول است تا هزینه ارسال آن و تیپاکس نیز به خوبی میتواند این انتظار مشتری را براورده کند.

4.ارسال توسط پیک موتوری فروشگاه اینترنتی : این یکی از شایع ترین روش های ارسال سریع است که بسیاری از فروشگاه های اینترنتی از آن استفاده می کنند. ارسال سریع و پرداخت در محل از مهم ترین مزیت های این روش است اما از طرفی مشکلات نیروی انسانی بزرگترین ضعف آن می باشد به طوری که اگر یک روز نیروی انسانی نباشد یا به هر دلیلی وسیله حمل و نقل او توقیف شود ، تمام محصولات آن روز ارسال نمی گردد و این اصلا برای اعتبار فروشگاه های اینترنتی خوب نیست. اما به هرحال برای شهر های شلوغ مانند تهران ، پیک موتوری تهران یکی از اصلی ترین گزینه ها است.

5. ارسال از طریق راش پیک : یکی از روش هایی که امروزه استفاده از آن به سرعت در حال افزایش است ، پیک فروشگاه اینترنتی راش پیک است. نحوه توزیع سفارشات در راش پیک به این صورت است که هر روز محصول را دریافت می کند و در بازه زمانی 5 ساعته ( بین ساعت 3 تا 8 عصر ) بسته را ارسال می کند. هزینه ارسال کالا در تمام نقاط تهران فقط مبلغ 22 هزار تومان است ، بنابراین یکی از ارزان ترین روش های ارسال محسوب می شود. یکی از معایب راش پیک محدودیت در تعداد ارسال است ، به این صورت که اگر تعداد بسته های شما بین 5 تا 10 عدد باشد مبلغ 20 هزار تومان به عنوان هزینه جمع آوری دریافت می شود. در نتیجه راش پیک برای فروشگا های اینترنتی یا اشخاصی که حداقل 10 محصول برای ارسال دارند بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.
یکی دیگر از مزیت های راش پیک این است که تمام پیک های آن دستگاه پوز دارند و برای برگشت کالا هزینه اضافی گرفته نمی شود. یعنی اگر پیک به آدرس شما برود و به هر دلیلی تحویل گیرنده نباشد ، محصول روز بعد مجددا به صورت رایگان ارسال در بازه زمانی اعلام شده ارسال می شود. برای ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی با راش پیک ، شما می توانید پنل پستی و کد رهگیری دریافت کنید که موقعیت لحظه به لحظه پیک را به شما نمایش می دهد. در واقع می توان اینطور گفت که راش پیک بهترین روش ارسال کالا برای فروشگاه اینترنتی پرداخت در محل و همچنین سریعترین پیک موتوری تهران است.

6. ارسال از طریق اسنپ و الوپیک : اسنپ و الوپیک دوتا از روش های ارسال مرسولات هستند که تقریبا تمام مردم با آنها آشنایی دارند و احتمالا شما هم تجربه همکاری با آنها را داشته باشید و شاید بزرگترین مزیتی که از آن ها به عنوان پیک موتوری تهران می شناسید ، ارسال سریع محصولات است. اما خب این روش ها نیز مانند سایر روش های ارسال محصولات از معایبی برخوردار هستند از جمله اینکه هزینه آن باتوجه به محل و پیک ترافیک تعیین می شود و عیب دوم اینکه برخلاف راش پیک ، هزینه برگشت به عهده فروشگاه یا شخص است . برای اینکه بهتر با روند کار هرکدام از اینها آشنا شوید ، در ادامه منحصرا به هرکدام از آنها می پردازیم :
الوپیک : الوپیک سرویس های مختلفی را در راستای جا به جایی مسافر و مرسولات ارائه میدهد، از جمله تاکسی موتوری ، تاکسی سواری ، سواری باری و غیره . از مزایای الوپیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– امکان پیگیری آنلاین مسیر
– امکان ثبت همزمان چند درخواست و مدیریت تک به تک آنها
– امضای دیجیتالی گیرنده به محض رسیدن مرسوله
– پرداخت در محل هزینه به صورت نقدی یا اعتباری
– امکان ثبت درخواست های رفت و برگشت
همچنین الوپیک برای حمل بسته های سبک از موتور ، برای جابه جایی بارهای بین 200 تا 500 کیلوگرم از وانت ، و برای جا به جایی بارهای 500 کیلوگرم تا 2 تن از نیسان استفاده می کند . بنابراین هیچ محدودیت وزنی در ارسال مرسولات وجود ندارد.

به عنوان مثال قیمت ارسال یک مرسوله  به ارزش 100هزار تومان ،در تهران از خیابان پیروزی تا میدان ازادی 355.000ريال می باشد.

تعرفه الوپیک

الو پست : یکی از سرویس های جدید الوپیک است که از خدمات پست استفاده می کند ولی علاوه بر هزینه ارسال یک هزینه ای به عنوان هزینه جمع آوری از الو پیک (در واقع مشتری ) دریافت می کند. این سرویس برای صرفه‌جویی در زمان شما راه‌ اندازی شده است تا دیگر مجبور نباشید برای پست کردن نامه یا بسته پستی، از خانه یا محل کار خارج بشوید و به دفاتر پستی مراجعه کنید. برای ارسال بسته پستی کافیست اپلیکیشن الوپیک را باز کنید و در خواست خود را در قسمت الوپست ثبت کنید. یکی از سفیران نزدیک به شما درخواست شما را قبول کرده و بسته را از شما تحویل می‌گیرد و درب محل مقصد مورد نظر تحویل میدهد.

  • الو فروش : یکی دیگر از سرویس های الوپیک که به تازگی به آن اضافه شده است ، سرویس الو فروش میباشد. بزرگترین مزیت این روش ، سرویس پرداخت در محل آن میباشد و همانطور که میدانید با استفاده از این سرویس شما میتوانید هزینه کالا را بعد از تحویل و بررسی کردن محصول پرداخت کنید.  این سرویس به ویژه برای فروشگاه های سنتی ، فروشگاه های اینترنتی (مانند فروشگاه های اینستاگرامی و غیره) و فروشندگان کالاهای دست دوم مانند دیوار و شیپور بسیار مناسب میباشد. سرویس الوفروش برای کالاهای دست دوم بسیار مناسب میباشد زیرا به طور مثال اگر فردی قصد خرید کالای دست دوم را در سایت داشته باشد ، ابتدا باید کالا را بررسی کند تا از سالم بودن آن مطمئن شود و سپس بهای آن را بپردازد.

سرویس الوفروش مزایای بسیاری برای کسب و کارها دارد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
– امکان ارسال همزمان چند سفارش : میتوانید چند در خواست متفاوت را در یک زمان ارسال کنید
– صرفه جویی در هزینه ارسال: برای واریز مبلغ دریافت شده از مشتری ، نیازی به پیک رفت و برگشت نیست.
– پیگیری مسیر به صورت آنلاین :شما میتوانید فرایند ارسال را به صورت آنلاین در اپلیکیشن مشاهده کنید.
-مدیریت درخواست ها : صورت حساب خود را برای سفارش های پرداخت در محل به صورت دقیق و با جرئیات در اپلیکیشن مشاهده کنید.

نحوه تسویه حساب الو فروش به این صورت است که ، ابتدا به طور عمومی و برای هر ارسالی مبلغ هزار تومان بابت مالیات و کارمزد انتقال وجه در نظر گرفته شده است و نوع تسویه حساب آن باتوجه به نوع  فروشگاه اینترنتی متفاوت است. این تفاوت مشتریان به این علت است که الوفروش مشتریان خود را طبقه بندی کرده است به این صورت که : مشتریان سطح آبی بعد از هقت روز می توانند وجه واریزی خود را دریافت کنند اما مشتریان سطح طلایی ، نقره ای ، برنزی و مشتریان وب سرویس و فروشگاه های طرف قرارداد با الوپیک میتوانند بلافاصله بعد از واریز هزینه ، از طریق پنل خود در خواست دریافت وجه بدهند.
نکته : البته توجه داشته باشید که شیوه پرداخت در محل الو فروش به این صورت است که خریدار بعد از تحویل محصول میتواند هزینه را پرداخت کند اما این پرداخت هزینه باید به صورت « آنلاین » و با خود « لینک الو فروش » باشد. یعنی بازهم خریدار باید عابر بانک و رمز اینترنتی داشته باشد ، زیرا سفیران الوفروش دستگاه پوز به همراه ندارند و پرداخت نقدی نیز میسر نمیباشد.

اسنپ : هزینه ارسال محصول با اسنپ باکس، با توجه به موقعیت‌های مختلف به صورت پلکانی دستخوش تغییراتی است. در اسنپ شما می توانید پنل سازمانی دریافت کنید، همچنین امکان پیگیری آنلاین مسیر نیز وجود دارد. اسنپ نیز برای رفاه حال مشتریان خدمات متنوعی را ارائه میدهد ، از جمله :
– پیک برای ارسال سریع و آسان مرسولات
– وانت بار برای ارسال سریع کالاهای بزرگ تر
– کارباکس که امکان ارسال سریع کالا با ماشین را فراهم می کند
– باکس پلاس برای ارسال محصولاتی که نیاز به جعبه دارند

به عنوان مثال قیمت ارسال مرسوله پستی در تهران در دو مسیر متفاوت  به شرح زیر است:

  • خیابان پیروزی تا میدان ازادی:

پیک: 480.000ریال

تعرفه اسنپ باکس

باکس پلاس:530.000ریال

1

7.ارسال از طریق باربری : در این مورد نیز مانند باجه پستی ، برای تحویل دادن و دریافت محصول باید حتما به باربری مراجعه کنید. این روش اصولا برای بارهای بزرگ و البته ارسال برای شهرستان ها یا شهرهای بزرگ دیگر خوب است نه برای محصولات کوچکی که می خواهیم از نقطه ای به نقطه دیگری از شهر ببریم. هزینه آن نیز باتوجه به نوع محصول ، وزن آن و مقدار مسافت تا مقصد تعیین می گردد.

8. سرویس پست تلفنی 193 : اين سرويس اين امكان را بوجود مي آورد تا به جاي اینکه مشتري به واحدهاي قبول پستي مراجعه کند ، با تماس با پست تلفنی 193 اين متصديان پستي هستند كه به نشاني فرستنده مراجعه كرده و مرسولات وي را در همان محل در قالب هر سرويسي كه بخواهد اعم از پیشتاز ، سفارشی و پیک شهری قبول مي كنند. سرويس پستي 193 ، به جز روزهاي تعطيل ، از ساعت 8 صبح تا 8 شب مشغول ارائه خدمت به شهروندان هستند. ماموران پست 193 در شهر تهران بايد در حدود 90 دقيقه پس از تماس تلفني به آدرس مورد نظر مراجعه كنند و مرسولات پستي مردم را دريافت نمايند. البته به دليل ترافيك سنگين سطح شهر گاهي اوقات ارائه اين سرويس پستي در كوتاهترين زمان ممكن مقدور نیست.( در حال حاضر این سرویس با الوپیک همکاری می کند و در صورت تماس با این واحد ، متقاضیان را به الوپیک ارجاع می دهند.)

در مجموع ، برای اینکه در یک نگاه بتوانید متوجه شوید که کدام سیستم توزیع کالا برای محصول شما مناسب تر است ،در جدول زیر به خلاصه مقایسه انواع شرکت های ارائه دهنده خدمات پستی برای فروشگاه های اینترنتی پرداخته ایم همچنین هزینه ارسال یک کالا با وزن 1 کیلوگرم و ارزش 100هزار تومان را در این سرویس ها بررسی میکنیم:

تمام قیمت ها در شهریورماه 1400 آپدیت شده اند

شرکت ملی پست شرکت صدر تیپاکس الوپیک اسنپ باکس راش پیک
پرداخت در محل دارد دارد دارد دارد دارد دارد
انبار داری ندارد دارد دارد ندارد ندارد دارد
گستره سرویس دهی سراسر کشور سراسر کشور حدودا 300شهر 4شهر 10شهر سراسر کشور
عوامل موثر در هزینه ارسال وزن، مسافت بین مبدا و مقصد وزن، مسافت بین مبدا و مقصد وزن، ابعاد، مسافت بین مبدا و مقصد ترافیک، مسافت بین مبدا و مقصد ترافیک، مسافت بین مبدا و مقصد وزن، مسافت بین مبدا و مقصد
هزینه ارسال درون شهری تهران 142,430 ريال 144959ریال 291250ریال 375.000ريال 390.000ريال 220.000ریال
هزینه ارسال از تهران به مشهد 192800ریال 185245 ریال 359080ریال ندارد ندارد ندارد

ما سعی داشتیم در این مقاله انواع روش های ارسال کالا ، انواع پیک موتوری تهران ، سرویس پرداخت در محل و توزیع مرسولات فروشگاههای اینترنتی در کشور را با بیانی ساده برای شما مطرح کنیم و امیدواریم در این راستا موفق بوده باشیم ! در صورت وجود هرگونه سوال در زمینه پست فروشگاه اینترنتی ، حمل و نقل فروشگاه های اینترنتی و نحوه ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی با ما تماس بگیرید! همچنین برای استفاده از خدمات راش پیک میتوانید از قسمت ثبت نام اقدام کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پیک موتوری راش نیز میتوانید با همکاران ما در راش پیک در ارتباط باشید.

بهترین روش ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی چیست ؟
Scroll to top